Jak prawidłowo ewidencjonować przychody w firmie?

Jednym z obowiązków każdego przedsiębiorcy jest prawidłowe prowadzenie ewidencji przychodów. Dotyczy to zarówno jednoosobowych firm, jak i dużych korporacji czy spółek, które muszą regularnie rozliczać się z prowadzonej sprzedaży zarówno towarów, jak i usług. Jak więc należy poprawnie prowadzić takie zestawienie? Na co zwrócić uwagę i o czym nie można zapominać?

Obowiązek ewidencji przychodów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy, kto prowadzi działalność na ryczałcie, zobowiązany jest do prowadzenia rzetelnej ewidencji przychodów. Problemem mogą okazać się zróżnicowane stawki, które nawiązują do rodzaju prowadzonej działalności. Dzisiaj większość przedsiębiorców łączy różnego rodzaju usługi, więc zapanowanie nad danymi dla niedoświadczonej osoby może być trudne. Lepiej powierzyć to zadanie doświadczonej księgowej z biura rachunkowego, która czuwa nad zmieniającymi się przepisami i podpowie najlepsze rozwiązanie w danej sytuacji.

Brak ewidencji skończyć się może karą finansową nałożoną na przedsiębiorcę, w wysokości nawet pięciu stawek podatkowych. Dlatego nacisk kładziony jest na rzetelne oraz czytelne prowadzenie tego typu inwentaryzacji. Ewidencja jest podstawą do obliczenia stawki podatku, jaki należy wpłacić, więc jest to jedna z najważniejszych dokumentacji w firmie.

Jak prowadzić ewidencję przychodów?

Ryczałt ewidencjonowany staje się atrakcyjną formą rozliczania się z fiskusem dla przedsiębiorców, którzy kwalifikują się do skorzystania z niej. Dlatego jest to coraz bardziej popularny sposób opodatkowania firm. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Ewidencja musi być prowadzona od pierwszego dnia działalności. Nie uwzględnia ona kosztów. Numerowane wpisy umieszcza się chronologicznie do 20 dnia kolejnego miesiąca, na podstawie wystawianych dokumentów: faktur VAT, not korygujących, zestawień czy dowodów wewnętrznych. Ewidencja powinna mieć konkretny wzór, ponumerowane i złączone strony i nie powinna zawierać wykreśleń. Można prowadzić ją w wersji papierowej lub za pomocą programu komputerowego.