Kto ponosi odpowiedzialność za błędy księgowe w firmie?

Przedsiębiorca, który zleca prowadzenie księgowości do biura rachunkowego, jest przekonany, że nie odpowiada za błędy w księgach. Panuje ogólne przekonanie, że jest zwolniony z odpowiedzialności karnej, w przypadku wykrycia nieprawidłowości przez organ kontrolujący. To niezupełnie tak wygląda i warto zapoznać się dokładnie z przepisami.

Kto ponosi odpowiedzialność za błędy księgowe w firmie?

Coraz częściej przedsiębiorcy podpisują umowy z biurami rachunkowymi na rozliczanie dokumentacji, ponieważ zatrudnianie pracowników do prowadzenia księgowości jest mniej opłacalne. W dodatku panuje powszechna opinia, że nie odpowiadają za popełnione błędy księgowe. Aby podatnik był zwolniony z ponoszenia kary finansowej, w przypadku nieprawidłowości w księgach, musi podpisać odpowiednią umowę z biurem rachunkowym, w przeciwnym razie, będzie musiał wystąpić do sądu o odszkodowanie od biura rachunkowego. Nie ma obaw o wypłatę roszczeń, bo biura mają wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. Jeśli jednak przedsiębiorca nieterminowo dostarcza dokumenty, a niekiedy i niekompletne, licząc na niższy podatek, osobiście odpowiada za błędy i nie ma odstaw do występowania o odszkodowanie od właściciela biura.

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe, by uniknąć kar za błędy?

Aby uniknąć w przyszłości problemów z urzędem skarbowym, należy wybrać biuro rachunkowe cieszące się renomą. Przykładowo Abicus działa na rynku od wielu lat i zatrudnia księgowych z doświadczeniem i znających doskonale przepisy podatkowe. Właściwe biuro gwarantuje profesjonalną i terminową pomoc we wszystkich kwestiach księgowo-podatkowych i finansowych. Pilnuje terminów składania deklaracji i zeznań podatkowych oraz reprezentuje klientów przed urzędami. Dzięki profesjonalizmowi i rzetelności nie ma postaw do obaw, iż podczas kontroli skarbowej zostaną wykryte nieprawidłowości. Przedsiębiorcy uzyskają też pomoc przy odliczaniu kosztów, ponieważ często z tego powodu wynikają problemy z fiskusem.